تعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع

Egyptian Reviewer 9:49:00 م   اخبار تقنية
بسم الله الرحمن الرحيم 

تعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع

تعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع
مع الطفرة الكبيرة الى حصلت لشركة انفينكس - infinix فى الفترة الاخيرة كان لا بد من اجراء طفرة فى خدمات ما بعد البيع عشان تفضل الشركة محافظة على مكانتها فى السوق المصرى وكانت المفاجئة ان تتعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع .

طفرة فى منتجات انفينكس - infinix :

فى الفترة الاخيرة لا ينكر احد وجود تحسن ملحوظ فى خامات التصنيع الخاصة باجهزة انفينكس على الرم من اعتمادهم عى بعض المعالجات القديمة الا انه كان من الواضح الاهتمام بالمكونات الخارجية للجهاز لتغير الفكرة المعتادة على ضعف خامات شركة infinix - انفينكس فلاحظنا فى اخر 3 اصدارات والى ممكن تعرف تفاصيلهم ومميزاتهم وعيوبهم بالضغط عليهم (( infinix hot 5 - infinix note 4 - infinix zero 5 )) خامات من افضل ما يكون وجودة تصنيع جيدة وتطوير فى السوفت الخاص بالشركة ولكن كانت المشكلة الابرز التى تعيق كل ترشيح وهى carlcare .

لماذا carlcare و infinix :

لو قرات المقال التالى "امبراطوريات الهواتف - شركات اصلها واحد"
هتعرف ان شركة انفينكس تابعة لاكبر امبراطورية هواتف تعمل فى افريقيا وهى Transsion Holdings والتى تضم infinix - tecno - itel وايضا تضم مركز الصيانة carlcare فبالتالى واضح سبب العلاقة الوطيدة ما بينهم لانهم تابعين لنفس الشركة الام والحق يقال فى بداية وجود الشركة كان يشهد لهذا الوكيل بالاحترام ولكن مع الانتشار الكبير كان من الملاحظ جدا سوء خدمة فى المواقع الخاصة به حيث قابلت شخصيا الموقف التالى
"خدمة ما بعد البيع احد اسوء الخدمات الى شوفتها فى كلام انها اتطورت او بتطور الكلام ده صح ولا لا الله اعلم .. الا انى المرة الوحيدة الى كنت فى الفرع العقيم بتاع carlcare وكمية المشاكل الى شوفتها مع الناس من ال 3 شركات infinix , tecno , itel تخلينى اخاف ارشحه بشكل مباشر !! .. فى فترة نص ساعة هناك شوفت عدد بيستلم اجهزته كان الرد الدائم تليفونك طلع برة الضمان عشان عليه سائل وطبيعة الموقف تخلينى اشك ان كل العدد ده كان عيب استخدام مش تهرب من الوكيل"
وهو ما كان يجعلنى دائما فى حالة خوف من ترشيح الهاتف حتى لو قدم القيمة مقابل السعر كما هو الحال فى فئة من 5000 ل 6000 جنيه .

تعاقد شركة i2 مع شركة infinix :

تفاجئنا جميعا لمدير التسويق بشركة انفينكس ا/ عبد الله باعلان خبرين والاول هو تعاقد شركة infinix مع شركة i2 لتكون وكيل الصيانة وخدمات ما بعد البيع بداية من السنة الجديدة .. بداية 2018 كما انه اعلن ايضا عن توفر اندرويد 8 لكل اصدارات النوت 4 .
جاء الخببر مفاجئا لي لم اكن اتوقع نهائيا امكانية الابتعاد ولو بخطوة واحدة عن حصرية خدمات ما بعد البيع عن carlcare ولكن حتى بعد تاكيدات شركة انفينكس المستمرة بان الخدمة تطورت فى مراكز الخدمة  كان قد فات الاوان .. لان كان بالفعل اكتسب carlcare احد اسوء سمعة وكلاء خدمات الصيانة فى مصر .
ولكن جائت الرياح بما تشتهى السفن

شركة i2 :

خلينا نكون متفقين مفيش وكيل صيانة يستحق اننا نقول عليه كويس لكن نقدر نصنفهم بافضل المتاح على الاقل ومن هنا كان i2 احد افضل الوكلاء خاصة بسمعته الطيبة وبتاريخه الكبير فمن منا لم يتعامل معه او على الاقل لم يمر على ورقة الضمان الخاصة بالشركة منذ بداية وجود الواتف فى مصر وكان المنافس مع راية مع هواتف نوكيا . وما ادراكم فى ثقة المصريين بنوكيا - nokia  وبالتالى التعامل بمنطق اى حاجة من ريحة الحبايب :) .. لكن بجد الشركة فعلا لها تاريخ معقول .

جديد : عناوين فروع توكيلات خدمة ما بعد البيع والصيانة لشركة infinix كل من carlcare و i2 تجدهم فى المقال التالى "عناوين توكيل شركة Infinix - انفينكس i2 و carlcare"

هل يؤثر تعاون infinix و i2 فى حصة السوق المصري :

انفينكس بالفعل محققة مركز متقدم جدا فى المبيعات فى مصر فحسب احر احصائية الى ممكن تقراها من هنا "شركات الهواتف الاعلى مبيعا فى السوق المصرى ؟! هل يتبع نفس الاحصائيات العالمية ؟!" كانت بالمركز الثالث بعد samsung و huawei على الرغم من ان الوكيل كان carlcare .. ولكن توقعاتى انه مع وجود i2 كوكيل سيكون هناك زيادة فى الحصة لا اتوقع تحركها مركز للاعلى ولكن النسبة فقط ستزيد بشكل ملحوظ بسبب وجود عامل الثقة الى كان غائب . وهنا يبقى السؤال ما رئيك ؟!

يهمك تقرا مقال كامل عن تاريخ شركة infinix من هنا "من هى شركة infinix - انفينكس"
كمان متنساش لو عاوز تعرف منين تقدر تشتري منتجات شركة انفينكس - infinix فى مصر تقرا المقال ده "منين تشترى منتجات انفينكس فى مصر - infinix"
************
فى نهاية المقال نتمنى ان نكون افدناكم ولا تنسى ان ردك على المقالات يشجعنا على الاستمرار ... لافضل اسعار الهواتف من هنا او من هنا
ولا تنسى الاعجاب بالصفحة

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

1 التعليقات:

التعليقات
Unknown
21 يوليو 2020 في 7:09 ص حذف

والمراكز فين لخدمه ما بعد البيع

رد
avatar