من هى شركة infinix - انفينكس

Egyptian Reviewer 1:01:00 م   brands
بسم الله الرحمن الرحيم

من هى شركة infinix - انفينكس

من هى شركة infinix - انفينكس
موضوعنا النهاردة مهم عن احد اهم شركات الهواتف فى مصر والي  صعدت خاصة فى السوق المصري بشكل كبير منذ بدايتها ووصلت للمركز الثالث فى المبيعات فى مصر واكتسبت سمعة جيدة ما بين المصريين ومن هنا ييجى مقالنا النهاردة عن "من هى شركة infinix - انفينكس".

من هى شركة infinix - انفينكس :

شركة انفينكس - infinix تم انشائها عام 2012 وهى شركة صينية تابعة للشركة الام Transsion Holdings ولها مراكز ابحاث وتطوير بكل من باريس وشنغهاي .
الشركة من خلال تقديمها تركز بالاساس على تقديم هواتف تجمع ما بين التصميم المميز والتكنولوجيا الشركة ابتدت تحقق انتشار كبير من بدايتها كان التكيز على الاسواق الافريقية والشرق اسيوية ثم بدات فى الانتشار عالميا فى عدد من الدول فى قارة اوربا واسيا وافريقيا .
من خلال الشركة الام Transsion Holdings المالكة لاكتر من براند متخصص بالهواتف من ضمنهم infinix , tecno , itel وانضم حديثا للشركة الام براند spice الهندي .. كان التركيز من خلال براند انفينكس على استهداف الشباب بشكل خاص من خلال التصميم الجذاب واستخدام التكنولوجيا المبهرة فى فئات سعرية منخفضة .. كان التركيز الاكبر والمستهدف من شركة انفينكس المبيعات اون لاين ولكن وخاصة فى مصر انفينكس حققت انتشارا واسعا فى كل من التسويق على الارض بشكل عام والتسويق الاون لاين فحققت مراكز متقدمة للغاية فى كل من المجالين .
لو عاوز تعرف اكتر عن شركة Transsion Holdings ممكن تقرا المقال ده "امبراطوريات الهواتف - شركات اصلها واحد"

تاريخ شركة infinix - انفينكس :

بدات الشركة فى عام 2012 وكان الاطلاق الرسمي فى عام 2013 ابتدت بفئة alpha وفئة zero وكانت الفئة العليا بالنسبالها وكان الشعار وقتها from zero to hero . 
ابتدت بعد كده الشركة فى عام 2015 فى اطلاق الفئات الاكثر مبيعا ال HOT و NOTE  وكانت اكبر نقلة نوعية فى تاريخ الشركة 
وفى عام 2016 كان اطلاق فئة HOT S .
الانطلاق فى مصر فى بداية 2016 كانت احد اسباب قوة براند انفينكس ففى هذه الفترة لم يكن معتادا وجود اجهزة بسعر رخيص نسبيا وبيقدم قيمة حقيقية زي موبايل infinix hot الاصدار الاول والى كان تمنه فى حدود ال 600 جنيه فقط و انفينكس نوت - infinix note 1 والى كان سعره 900 جنيه اما عام 2017 فهو العام الاسعد فى تاريخ شركة infinix - انفينكس والى الشركة وصلت فيها للمركز الثالث فى حصة السوق المصري

اصدارات شركة infinix - انفينكس :

الاصدارات الاهم لشركة انفينكس 

فئة انفينكس هوت - infinix hot :

هى الفئة الاقتصادية واحد اكثر الفئات مبيعا فى شركة انفينكس بيتم التركيز فيها على السعر الاقتصادى وتقديم ميزة مبهرة بالسعر ده تم اصدار 5 هواتف فى هذه الفئة وهم  infinix hot / infinix hot 2 / infinix hot 3 / infinix hot 4 / infinix hot 5 
انفينكس هوت 2 - infinix hot 2 كان اول موبايل بالتعاون مع جوجل فى مشروع android one فى مصر لو عاوز تعرف اكتر عن الموضوع ده اقرا المقال التالى "تعرف يعنى ايه Android One ؟" . وبداية من هوت 2 كنت بتنزل فئة الهوت باكثر من اصدار ببعض الاختلافات فى الامكانيات .. للاسف اسوء ما فى هذه السلسلة هى انها حتى الان وب 5 اصداراتها كانت بنفس العالج mt 6580 ! 

فئة انفينكس نوت - infinix note :

الفئة الاكثر مبيعا والتركيز على الفئة المتوسطة وتم اصدار 4 اصدارات منها كانت البداية ب infinix hot note / infinix note 2 / inifinix note 3 / infinix not4
وكسبيقتها تماما اسوء ما فيها هو اعتمادها على نفس المعالج mt 6753 فى جميع هواتف الفئة !

فئة الزيرو - infinix zero : 

الفئة الاهم فى الشركة وتم اصدار 5 اصدارات والتركيز على الفئة العليا كامكانيات وكانت اصداراتها infinix zero 1 / infinix zero 2 / infinix zero 3 / infinix zero 4 / infinix zero 5

فئة الهوت اس - infinix hot s :

فئة وسطى تركز خاصة على السيلفي والتصميمات الجديدة تم اصدار حتى الان اصدارين وهما infinix hot s / infinix hot s2
ويصدر قريبا infinix hot s3 كاول هاتف ب معالج من شركة qualcomm الامريكية حيث ياتى الجهاز بمعالج snapdragon 430  وتقدر تعرف مواثفاته من خلال اللينك التالى "مواصفات ومميزات وعيوب وسعر انفينكس هوت اس 3 - Infinix Hot S3"

اماكن انتشار شركة انفينكس - infinix :

شركة انفينكس حققت نمو سريع خاصة فى كل من قارتي افريقيا واسيا فى اكتر من دولة وانتشارها بدا بالزيادة الا ان وصلت الا بعض الدول الاوربية الصورة التالية توضح اهم البلدان المتواجدة بها شركة infinix والتى تعدت ال 30 دولة حتى الان .
اماكن انتشار شركة انفينكس - infinix 
من اهم الدول الانتشار خصيصا هى ( نيجيريا - كينيا - المغرب - مصر - السنغال - اندونسيا - ماليزيا - الفلبين - واخيرا الهند حيث ت اطلاق الشركة فى حفل كبير هناك) 
كما ان للشركة بشكل عام كما هو الحال للشركة الام Transsion Holdings بدبى حيث يتم اطلاق العديد من الهواتف بشكل مخصص وعالمي سواء من منتجات شركة انفينكس - infinix او تكنو - tecno من هناك .

شركة انفينكس - infinix فى مصر :

بدات الشركة فى مصر منذ نهاة عام 2015 وبداية 2016 وانتشار الشركة كان مفاجئ للغاية وقد تكون هى الشركة الاسرع نموا فى مصر والتى فتحت الباب لوجود شركات جديدة فى مصر بعد نجاح الشركة الان وصلت الشركة الى ثالث اكثر الشركات مبيعا فى السوق المصرى والاول فى مبيعات ال online .
يمكنك متابعة احصائية انتشار الشركات بالسوق المصري من هنا "شركات الهواتف الاعلى مبيعا فى السوق المصرى ؟! هل يتبع نفس الاحصائيات العالمية ؟!"

التطوير وتوجه شركة infinix - انفينكس فى مصر فى الفترة المقبلة :

فى حوار خاص مع ا/ عبد الله عبد النبي مؤسس الجروب الرسمي للشركة فى مصر و مدير تسويق الشركة .
الشركة بتسعى فى الفترة الجاية لتطوير وجود الشركة فى مصر وبتسعى لكسب ثقة المستهلك المصرى وانها بتاخد الاراء وردود الافعل بحرص شديد .
فى الفترة الاخيرة كانت خدمة ما بعد البيع احد عوائق التى تمنع المستهلك من اختيار الشركة ولكن استجابة الشركة وبالفعل تم الاتفاق مع شركة i2 التى تحظي بثقة كبيرة لدى المصريين وممكن تقرا اكثر عن الموضوع ده من هنا "تعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع"
كمان كان من اهم المشاكل هو الثبات الكبير على معالجات شركة ميدياتك - mediatek بالعكس بل وعدم التنويع فى انواع المعالجات من نفس الشركة فكما نري فى اصدارات الهوت - infinix hot وفئة النوت - infinix note على نفس اصدارات المعالج منذ بدايتهم ! ولكن تم التاكيد على التعاون مع شركة qualcomm واننا سنري اخيرا هواتف لشركة انفينكس بمعالجات snapdragon , اول الهواتف هو الهاتف المقبل انفينكس هوت اس 3 - infinix hot s3 قريبا  .
الشركة بتسعى لزيادة حصتها فى السوق الفترة الجاية .

وكيل شركة انفينكس : 

اتكلمنا بشكل كبير عن خدمات ما البيع فى شركة انفينكس وانه مع زيادة حصة الشركة فى السوق كان بيقابله بعض المشاكل فى خدمات ما بعد البيع بسبب الوكيل carlcare التابع لنفس الشركة الام  Transsion Holdings ولكن جاء القرار الممتاز بالتعاقد مع شركة i2 لتكون هى وكيل خدمات ما بعد البيع .
لو عاوز تعرف عناوين الوكيل اقرا المقال التالى "عناوين توكيل شركة Infinix - انفينكس i2 و carlcare"

كمان لازم تقرا اماكن شراء منتجات انفينكس من هنا "منين تشترى منتجات انفينكس فى مصر - infinix"

وبكده تكون ده مجمل المعلومات عن الشركة الصينية انفينكس - infinix  الى تهم المستخدم 

المراجع 
1 2 3 
************
فى نهاية المقال نتمنى ان نكون افدناكم ولا تنسى ان ردك على المقالات يشجعنا على الاستمرار ... لافضل اسعار الهواتف من هنا او من هنا
ولا تنسى الاعجاب بالصفحة

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

2 التعليقات

التعليقات
احمد شعبان
12 مارس 2020 في 1:05 ص حذف

بجد معلومات قيمة واستفدت جدا

رد
avatar
Unknown
11 مارس 2022 في 11:07 م حذف

انا اشتريت قون م مصر وسافرت امستردام وعاوزة اصلح الشاشة.. هو ف صيانه ف امستردام اقدر اروحلها

رد
avatar