كيفية تشغيل الهاتف على التلفاز ومراجعة Anycast M2 Plus

Egyptian Reviewer 12:20:00 م   حصريات Egyption Reviewer   ريفيوهات   مكتبة الفيديو
بسم الله الرحمن الرحيم

كيفية تشغيل الهاتف على التلفاز ومراجعة Anycast M2 Plus

كيفية تشغيل الهاتف على التلفاز ومراجعة Anycast M2 Plus 
كتير وصلتنا اسالة ايه هى طريقة عرض المحتوي الى على التليفون على التليفزيون سواء كان المحتوي ده فيديوهات او صور او موسيقي او اى شئ هل الموضوع مستيل وهل فى كبلات معينة لعمل ده وده هو موضوع مقالنا النهاردة عن "كيفية تشغيل الهاتف على التلفاز ومراجعة Anycast M2 Plus " .
لو مش بتحب تقرا كتير هتلاقى فيديو فى اخر المقال شارح الفكرة .

ازاى اشغل فيديو من الهاتف على التليفزيون مباشرة ؟!

ببساطة شديدة الهواتف مش بتدعم ده بشكل اتصال الكابلات زي منافذ ال hdmi وغيره عشان كده الموضوع بيتم عن طريق اتصال لا سلكي ما بين الهاتف ولتلفاز مباشرة (( فى حال كان التلفاز ذكي ويدعم الاتصال اللاسلكي )) اما ان كان لا يدعم فالحل الاخر هو استخدام جهاز وسيط وفى هذه الحالة هيكون الجهاز الى هنتكلم عنه هو Anycast M2 Plus.

ايه هى فايدة جهاز Anycast M2 Plus ؟

الجهاز فايدته الاساسية عرض المحتوي الفيديو او الصوت او الصور من التليفون الى اى جهاز به منفذ hdmi حتى لو كان غير ذكي سواء بطريقة مباشرة او بطريقة العرض فقط .

كيفية عمل جهاز Anycast M2 Plus ؟

بيتم توصيل كابل ال usb الخاص بال anycast بمصدر للكهرباء فى حالة التلفاز يمكنك استخدام منفذ ال usb الخاص بالتلفاز ويتم توصيل القطعة مباشرة بمنفذ ال hdmi فى التلفاز .. سوف تقوم الشبكة بانشاء الشبكة الخاصة بها تلقائيا وهنا يمكنك نسخ ال qr code عن طريق الهاتف وتدخل على صفحة الاعدادات وتصلها بالشبكة العامة للراوتر الخاص بك .
يعمل جهز ال anycast بطريقتين

airplay / DLNA وهو الوضع الاساسي : 

ومن خلاله يمكنك الاستمتاع بمشاهدة معروضاتك المفضلة من جهاز التليفون او اللابتوب او التابلت على ال anycast مباشرة ولكنه يعرض المحتوى عن طريق برامج وسيطة افضلها برنامج localcast ويمكنك تحميله ((من هنا)) من خلال ال android ومن خلال ال windows بكل بساطة تضغط right click على المحتوي الذى تريد عرضه ثم تضغط cast to device ثم تختار ال anycast .

وضع ال miracast :

وهو وضع يدعم البث المباشر لاى محتوي على الهاتف سواؤ كان العاب او غيره من المحتوي او  التصفح على النترنت ببساطة بث مباشر لكل شئ على جهازك ولكن للاسف ليست كل الهواتف مدعمة بهذا الامر ولكنها متاحة على العديد من الهواتف تحت اسماء مختلفة فعلى سبيل المثال على هواتف xiaomi تسمي ((cast)) ولكن فى هواتف samsung تسمي ((screen mirroring)) .
هل تستحق قطعة ال Anycast M2 Plus الشراء ؟!
القطعة تستحق الشراء فادائها جيد بشكل كبير ومنافسة وارخص من الحلول الاخرى ك chromecast مثلا لذلك ننصح بشرائها فهى توفر ربط الهاتف بالتلفاز بطريقة سهلة وجودة عالية وريحة وهذا هو الهدف من التطور الائم فى التقنية .

فيديو بعنوان "كيفية توصيل الهاتف بالتليفزيون - Anycast M2 Plus Review" :


منين ممكن تشتري  Anycast M2 Plus :

ممكن تشتريها online من خلال جوميا
من هنا

مقالات متعلقة بموضوع "كيفية تشغيل الهاتف على التلفاز ومراجعة Anycast M2 Plus " :

************
فى نهاية المقال نتمنى ان نكون افدناكم ولا تنسى ان ردك على المقالات يشجعنا على الاستمرار ... لافضل اسعار الهواتف من هنا او من هنا
ولا تنسى الاعجاب بالصفحة

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

1 التعليقات:

التعليقات
Unknown
7 فبراير 2020 في 12:57 ص حذف

يعني الوصله بتشغيل الفيديو والصور والموسيقي فقط مش بتشتغل الالعاب اللي علي الموبيل ولا ممكن تشغل الالعاب اللي موجوده علشان انا عاوز اشتريها ومش عارف الموضوع دا

رد
avatar