من هى شركة ILA - ايلا

Egyptian Reviewer 10:27:00 م   brands

من هى شركة ILA - ايلا

من هى شركة ILA - ايلا

السوق المصرى للهواتف الذكية اصبح سوق شرس جدا وجذاب لشركات كتير جدا انها تخش السوق المصري وده الى حصل بالفعل مع الشركة الى هنتكلم عنها النهاردة فى مقالنا "من هى شركة ILA - ايلا" هنتكلم عن تاريخ شركة ILA ومستواها العالمى وضمانها فى مصر وغيرها من التفاصيل الى تهم العميل .

شركة ILA - ايلا .. من اين اتى الاسم وما علاقة الاسم بالفلفل فى شعار الاجهزة ؟!

عشان نعرف الاسم جه منين هنضطر نرجع شوية بتاريخ الشركة ... شركة Xiaolajiao هى احدى الشركات الصينية للهواتف المحمولة انشأت عام 2012 تعد الشركة من شركات الصف الثانى فى السوق الصينى للهواتف الذكية ومعنى اسم Xiaolajiao هو الفلفل الصغير ومن هنا جاء شعار الشركة ! .. الشركة ادت بشكل محترم فى السوق الصينى وبتقرب بشكل كبير من العشر شركات الاكثر مبيعا فى الصين لكن انطلاقها للسوق العالمى كان عقبة كبيرة بسبب صعوبة الاسم الصينى لذلك كان الاتفاق على اطلاق براند فرعي تحت اسم ILA - ايلا مخصص للاطلاق فى السوق العالمي.
---*** ملحوظة لازم تقرا مقالنا بخصوص البراندات الفرعية للاجهزة وليه الشركات بتعمل براندات فرعية ليها "لماذا تتجه الشركات لفكرة البراند الفرعى pocophone و realme و honor وغيرهم ؟!" كمان ممكن يهمك المقال ده "امبراطوريات الهواتف - شركات اصلها واحد"***---
تم اطلاق البراند الفرعي عام 2016 وتم اطلاق براند ILA ايلا رسميا فى مصر شهر 11 عام 2018.

دخول شركة شركة ILA - ايلا السوق المصرى والحملة الاعلانية:

زى ما ذكرنا ان شركة ILA - ايلا دخلت السوق المصرى اواخر عام 2018 بالتحديد فى شهر 11 تحت توكيل مبيعات شركة سبيد تك للتجارة ودخلت الشركة بحملة قوية جدا بالنسبة لشركة جديدة فى السوق المصرى والى فى رئيى مناسبة جدا للفئة المستهدفة من قبل الشركة .. الشركة بشكل عام بتركز على الفئة الاقتصادية وده كان اساس الاعلان ورغم ذلك تم تنفيذه بشكل راقي وده بيدل ان فى اتجاه وفهم للسوق المصري من قبل المسؤلين عن شركة ILA - ايلا فى مصر .

فيديو الحملة الاعلانية لشركة ILA - ايلا:


اصدارات شركة ILA - ايلا المتاحة فى مصر :

تم البدا باعلان هاتف ILA X1 والى اهم مواصفاته 
- ذاكرة عشوائية RAM قدرها 3 جيجا بايت 
ذاكرة داخلية 32 جيجا بايت 
كاميرا خلفية مزدوجة 13 ميجا بيكسل 
كاميرا امامية 5 ميجا بيكسل 
مستشعر بصمة
شاشة بالابعاد الجديدة بنوتش (( ممكن تعرف اكتر عن الابعاد الجديدة من خلال المقال التالى "يعنى ايه نسبة عرض 18:9 وايه الفرق بينها وبين 16:9").
تسعير الهاتف لم يعلن بعد 

توكيل شركة ILA - ايلا فى مصر :

توكيل صيانة شركة ILA - ايلا فى مصر هو شركة I2 وهى شركة عاملة فى مصر من فترة طويلة وتعد من افضل شركات الصيانة المتوفرة على الرغم من ان بشكل عام لا يوجد توكيل صيانة فى مصر لاى شركة هواتف يحصل من قبل موقعنا على العلامة الكاملة ولكن على الاقل صقة المصرين فى توكيل I2 كبيرة خاصة مع عمل التوكيل مع شركة NOKIA .. كما حصل ايضا مؤخرا التوكيل على صيانة توكيلات انفينكس - infinix ويمكنك مراجعة المقال التالي "تعاقد شركة i2 مع شركة infinix - انفينكس لتكون وكيل لخدمات ما بعد البيع

الرقم المختصر للاستفسار عن اقرب الفروع هو 19606

فروع توكيل I2 فى مصر : 

فرع i2 وكيل ILA - ايلا فى القاهرة : الفرع الاول 10 عمارات العبور - صلاح سالم
فرع i2 وكيل ILA - ايلا فى القاهرة : الفرع الثانى 78 شارع المنيل - القصر العينى - القاهرة
فرع i2 وكيل ILA - ايلا فى الجيزة: 62 شارع مصدق - الدقى - الجيزة 
فرع i2 وكيل ILA - ايلا  فى الاقصر : شارع التليفزيون بجوار فودافون

من اين تشترى منتجات ILA - ايلا فى مصر:

يمكنك شراء منتجات ILA - ايلا فى مصر من خلال موقع جوميا مصر من خلال اللينك التالى "من هنا"

نصيحة موقعنا بخصوص براند ILA - ايلا :

دايما مش بنشجع الناس انها تشترى الهواتف فى بداية وجود البراند فى مصر خاصة لما يكون براند ليس ذو صيت قوى عالميا ننصح دائما بانتظار تجارب المستخدمين او على الاقل المراجعات الخاصو بالهواتف ... نقطة القوة المنتظرة من براند ILA - ايلا فى مصر هى التسعير فى حال فقدها فلا مجال للمنافسة وسط عمالقة السوق المصري ولكن سؤالنا لك هل تتوقع نجاح براند ILA - ايلا فى مصر ؟!

مصادر: 1

************
فى نهاية المقال نتمنى ان نكون افدناكم ولا تنسى ان ردك على المقالات يشجعنا على الاستمرار ... لافضل اسعار الهواتف من هنا او من هنا
ولا تنسى الاعجاب بالصفحة

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

2 التعليقات

التعليقات
Unknown
26 أكتوبر 2021 في 10:35 م حذف

انا بدور بقالي شهر علي بطاريه ايلا لافا،C3موجوده

رد
avatar
Unknown
7 يونيو 2022 في 4:13 ص حذف

فين التوكيل فى الاسكندرية

رد
avatar